Å lage en blogg er helt nytt for meg og jeg ser på det med
redsel og glede, men mest ser jeg muligheter. En blogg kan leses av alle og det
vil si at man har mulighet til å nå sine målgrupper med det budskapet man synes
er viktig og vil dele det med andre.
Jeg er ikke deltaker på sosiale medier, men har nå tenkt å
hoppe ut i det. Jeg har ikke sett behovet for det og er egentlig litt redd for
å utlevere mitt private liv og meg som privatperson. At tiden ikke strekker til er et annet
moment. Fagblogg og sosiale medier har felles trekk med at de kan nås av alle
og kommenteres. I første omgang er jeg mer komfortabel med å snakke om fag enn
personlige ting.
Vurdering er en utfordring, men også et svært spennende emne.
Ved å bygge opp oppgavene med taksonomi er det lettere å formidle hva som
kreves av elevene. En god oppbygging på
oppgavene gir også grunnlag for tilrettelagt undervisning og alle kan få samme
oppgave slik at ingen føler seg stigmatisert.
Mine primære målgrupper vil være elever, foreldre, andre
lærere som underviser i samme klasse. Den litt større målgruppen vil være andre
lærere som underviser i økonomi i andre klasser enn de klassene jeg underviser.
Felles forståelse er et viktig grunnlag for å løse oppgaver
og vurdering av besvarelsene. Ved å nå
frem til primærmålgruppen som nevnt over, elever, foreldre og andre lærere i
samme klasse, kan man vise hvordan oppgavene kan bygges opp. Ved å bygge opp
oppgaven etter de tre vanlige trinnene i taksonomien og si at første trinn er
lav måloppnåelse, neste er middels og siste er høy måloppnåelse, er også
vurderingskriteriene lagt.
Hadde ikke vært fint å åpne skoleåret med å kunne si til nye
foreldre og elever at:” Det jeg har sagt nå ligger også på bloggen min slik at
dere kan gå inn se”?
Oppgaveteksten
opprette ein eigen blogg anten i Blogger (som vist i videoane) eller i eit anna eigna bloggprogram (til dømes Wordpress). Denne bloggen skal vere ein refleksjonsblogg der de reflekterer rundt eige virke med særleg blikk på IKT og vurdering, altså emnet for dette studiet. De kan skrive om utfordringar, interessefelt, tankar knytt til oppgåver, litteratur etc tilknytt studiet. Det er viktig at de prøver ut denne bloggen som ein arena for refleksjon og deling. Det er òg ein god idé å hjelpe kvarandre gjennom å kommentere bloggane til kvarandre.
Jeg kjenner på det samme som deg. Hvem ønsker jeg å være og hvordan blir jeg faktisk oppfattet via det jeg legger ut på bloggen. Er jeg læreren, den ansatte, studenten eller Anne Vatten? Kan være vanskelig å skille. Lojalitet til arbeidsplass, elever, foresatte og mine egne oppfatninger og holdninger kan noen ganger komme litt i konflikt med hverandre. I dette blogginnlegget så vet vi jo også at blogginnlegget blir vurdert i forbindelse med studiet. Personlig synes jeg at det mer interessant å lese blogginnlegg som viser litt personlig engasjement:)
SvarSlettHei.
SvarSlettJeg er nok ganske lik deg i meninger rundt sosiale medier. Når jeg hører ordet blogg, tenker jeg på rosabloggere og fotballfruer.
Kanskje jeg tenker annerledes på det i slutten av kurset?
Jeg liker måten du tenker på vurdering. Viktig at eleven vet hva som blir forventet og hva som blir lagt vekt på i en oppgave. Her kan det kanskje være plass for en fagblogg? I dag bruker jeg fronter, tavla og løsarksystem :-)